Menu

Giva Wheels B.V.
De Hemeltjes 18
5051 JR Goirle
Nederland
Getoonde prijzen zijn inclusief 21% BTW.
GiVa Wheels B.V. is niet gelieerd aan enig automerk.
Runflat banden

Steeds meer nieuwe auto's worden uitgerust met RunFlat-banden. Op deze banden kunt u dus met een lekke band nog minstens 80 kilometer doorrijden. Ook als er weinig of helemaal geen bandenspanning meer is. U hoeft niet bang te zijn voor het verliezen van controle over uw auto of voor het verwisselen van de band aan de kant van een drukke snelweg.

Run-flat tires zijn bekend onder diverse benamingen en afkortingen, waarvan de zelfsteunende band het bekendst is. RFT (Runflat Tyres), RSC (Runflat System Component), SSR (Self Supporting Runflat), DSST (Dunlop Self SupportingTechnology), ROF (run on flat), ZP (Zero Pressure) en EMT (Extended Mobility Technology) zijn andere bekende benamingen.

Van al deze benamingen worden RFT (run-flat tire) en SSR (self-supporting-runflat) het meest gebruikt. De zelfsteunende run-flats zijn autobanden waar de randen zijn verstevigd, zodat er in geval van lekkage tijdelijk op doorgereden kan worden. U hebt in dit geval dus ook geen reservewiel meer nodig.

De band heeft versterkte zijkanten die het gewicht van de auto kunnen dragen, ook als de lucht uit de band is. De band werkt in combinatie met een ingebouwd waarschuwingssysteem (TPMS) in uw auto. Is de band lek, dan verschijnt op uw display een waarschuwing. Door het ontwerp van de band voelt u namelijk geen groot verschil tussen een lekke band en een exemplaar met de juiste spanning. Het doel van de band is om u voldoende tijd te geven om een servicevestiging te vinden voor het controleren, repareren en/of vervangen van uw band.

Natuurlijk is dit afhankelijk van de snelheidscodering, maar met een lekke band kunt u zoals reeds gezegd veilig rijden met een snelheid van 80 km/uur. De band is speciaal voor deze snelheid ontworpen. Giva Wheels adviseert u echter om zoveel mogelijk met een lagere snelheid van 80 km/uur te rijden. Daarmee verlengt u het leven van de band en wordt de kans groter dat de band kan worden gerepareerd. Het is ook raadzaam om zoveel mogelijk snelle bochten te vermijden.
U mag enkel runflat banden monteren op voertuigen met een ingebouwd waarschuwingssysteem.

Omdat er geen noodzaak is om de lekke band direct en ter plaatse te verwisselen, is een reservewiel overbodig. U heeft nog zeker 80 kilometer de tijd om een bandenexpert te vinden die de band kan repareren of vervangen. Bij vervanging moet wel een identieke RunFlat-band worden gemonteerd in dezelfde maat en met dezelfde snelheidsspecificaties.

Net zoals bij elke andere band moet u ook deze banden (laten) controleren op bandenspanning en beschadigingen. Is de bandenspanning te laag, dan verlaagt dit het draagvermogen van de banden. De zijwanden kunnen hierdoor vervormen, waardoor u inboet aan veiligheid, comfort en zuinig rijden. Montage, demontage en reparatie is specialistisch werk dat experts vakkundig en snel voor u uitvoeren.

Wilt u uw auto die fabriek af is geleverd met runflat banden, voorzien van een after-market set aluminium sportvelgen, zorg er dan voor dat deze velgen zijn voorzien van een EH2+ hump. Wanneer u een runflat band op een "normale" EH2 velg laat monteren, en deze band loopt leeg, dan kan het gebeuren dat de band over de hump wordt getild aan naar het midden van de velg loopt. Op dat moment is een RunFlat band binnen de kortste keren kapot.

Bij de EH2 velg daarentegen drukt de band zich in de velgrand, terwijl bij de EH2+ velg de band recht naar beneden drukt, en zichzelf opsluit tussen de hoger opgezette velgrand en de extra hump. Hierdoor blijft de band staan waar hij hoort, en zal bij een lekke band de rand alleen recht naar beneden duwen, zodat de zijwanden van de band kunnen blijven staan.

De runflat band heeft dezelfde eigenschap, hij drukt recht omlaag, alleen in deze velg wordt hij niet opgesloten tussen de velgrand en de hump, waardoor hij over de hump kan glijden, en in het diepere velgbed zal zakken. Daardoor kan de runflat band zelf niet meer op de zijwanden blijven staan, en zal dan ook niet kunnen functioneren als een runflat band. Met andere woorden, het is een "normale" band geworden zonder de zelfdragende eigenschappen. Probleem wat dan dus ontstaat is dat U geen controle meer heeft over de auto en moet stoppen waar dit gebeurd, in een erger geval kan de band van de velg lopen, met alle gevolgen van dien.

Andere pagina's

Zomerbanden

Het is een mogelijkheid om het hele jaar te rijden op zomerbanden als het gebruik van het voertuig en het klimaat van het gebied waar u zich bevindt dat toestaat. Een zomerband verliest zijn eigenschappen als het kwik onder de 7 graden daalt. Dit betekent dat een zomerband onder winterse omstandigheden (nat en koud) minder goed of zelfs slecht zal presteren. Niettemin presteert een zomerband op droog wegdek met hogere temperaturen super en heeft

Load index

De laadindex ofwel loadindex van een autoband is een internationaal erkende standaard die vast legt wat het maximum gewicht is dat een band kan dragen. Men mag de banden nooit meer belasten dan de loadindex vermeldt op de zijkant van de band. De loadindex van een autoband wordt op beide zijden van de band weergegeven. Daar de loadindex internationaal gestandaardiseerd is, wordt dit niet aangeduid in kilo. Engelsen en Amerikanen maken immers gebr

Bandenmaat

Op de zijkant van een band staat enorm veel belangrijke informatie. Het aflezen van de bandenmaat is gemakkelijk. Het begrijpen van deze bandenmaat en de ernst hiervan is echter nog niet zo eenvoudig. Veel mensen weten dan ook niet precies hoe ze de bandenmaat moeten lezen. De bandenmaat van een autoband bestaat uit een combinatie van drie getallen, te weten hoogte, breedte en inchmaat. De maten van uw autoband zijn mede gebaseerd op de maten va

Bandenspanning

De bandenspanning dient bij normaal gebruik om de vier weken gecontroleerd te worden. Bij intensiever gebruik (bijvoorbeeld voor een lange rit, een hoge snelheid of een zware lading) is het het beste dat u de bandenspanning geregeld controleert. In een bandenspanningstabel ziet u per automerk-, model en bandenmaat welke bandenspanning de juiste is. Vaak is deze te vinden in de handleiding van uw auto of op een sticker aan de binnenkant van uw ta

Snelheidscodering

De snelheidsindex of speedindex geeft aan voor welke maximumsnelheid de band geschikt is. Het is wettelijk voorgeschreven dat de banden die u onder uw auto monteert een snelheidsindex moeten hebben overeenkomstig de mogelijke maximumsnelheid van uw voertuig. Het is verboden om met banden met een te lage snelheidsindex te rijden. Uiteraard is het toegestaan om met banden te rijden die een hogere snelheidsindex hebben dan voorgeschreven. De snelhe

Datum (DOT) code

Elke autoband is voorzien van een zogenaamd DOT codering. DOT is de afkorting van US Department of Transport; het Amerikaanse ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit departement heeft een aantal eisen vastgelegd waaraan een autoband moet voldoen. Die hebben te maken met slijtage van het profiel, tractie en het bestand zijn tegen hoge en lage temperaturen. De DOT-aanduiding is enigszins vergelijkbaar met de Europese E4 codering. Alleen ligt bij

Winterbanden

Winterbanden hebben een speciaal rubbercompound dat geoptimaliseerd is voor temperaturen onder de 7 graden. Daarnaast is het profiel geoptimaliseerd voor winterse omstandigheden. Naast kwalitatief goede winterbanden zijn er nog een aantal elementen van belang om veilig de winter door te komen. De belangrijkste vuistregel waardoor men kan onthouden wanneer de winterbanden gemonteerd moeten worden is de 7°C regel. Dit is normaal gesproken in de pe
Maandag Open van 09:00 tot 18:00!